torsdag 21 juli 2011

Kurs för Kicki och Bolly

En efterlängtad kurs för Kicki och Bolly hade arrangerats av Ingela och Margret på Ingelas finfina marker. Träningen med Singel veckan innan hade varit rena katastrofen, ingenting fungerade och hon hade varit låg och ledsen och som förra året när borrelian var som värst. Jag funderade på att strunta i kursen, vill ju inte utsätta min hund för orättvisa i kropp och själ och ingen av oss behövde mer vatten på vår dåliga självförtroende-kvarn. Men vilken tur att jag åkte! Helgen blev absolut så bra som den kunde :o)

Och Singelpingelpongel klarade sig bra, hurra! Instruktörerna fyllde mina förväntningar med råge, hade en fantastisk attityd, bra övningar, oändlig energi och viktigast av allt: förmågan att ge kritik utan att någon behövde känna sig som en eländes elände förare. Många instruktörer kan lära av detta...
Tar med mig många träningssaker från helgen men här är några plock:




  • Man ser till att varje hund avslutar med en positiv övning även om det tar tid från de andra ekipagen, det måste man bjuda på som träningskamrat.


  • Hunden ser i bilder


  • Gå ut till hunden där övningen gått snett istället för att kalla hem


  • Låt inte en svår övning begränsa utan hjälp hunden igenom den istället


  • Beröm mera!


  • Gå fler kurser för Kicki och Bolly ;o)


Över huvud taget var det en alldeles underbar helg som Ingela och Margret fixat, de hade tänkt på allt, boendet var bra, träningsmarkerna bra, maten helt fantastisk och hemmagjord (lyx!) och inte minst var det en härlig grupp människor som var med, gamla vänner och nya bekanta. Själv var jag glad att Theresia med sin Rea kunde vara med som funkis/åskådare på sin allra första retrieverkurs, min goa kompis som blev jättemotiverad, härligt!

Tack alla för en utomordentlig helg, hoppas att vi gör det till en tradition :o)





Fotgående med störning och stoppsignals träning med Snigelen

2 kommentarer:

  1. Låter som en riktigt härlig kurs!!!

    //G

    SvaraRadera
  2. DEt var en toppenbra kurs G

    //M

    SvaraRadera