söndag 6 september 2009

Provet jag vill glömma

2 morgonpigga jungfrur i 40-års åldern

Ingela på dubbelmarkeringen
Ingela på söket


Vi på första markeringen




Vi på söket



Ja då drog vi till den efterlängtade provdebuten i Danmark! Med oss hade vi Ingela med Mecko som skulle ta sin sista etta i öppen klass samt Anna-Lena och Leia som skulle spana in oss andra samt Leias älskare Frodo i elitklass. Vi hade "som vanligt" hyrt en hytte så helgen inleddes med vin, mat, 3 vuxna och 4 hundar på 8 kvadratmeter, perfekt! Själv kunde jag naturligtvis inte sova, kass kombination av att det var första natten borta (då kan jag aldrig sova), fullmåne, ett samtal med ett visst X tidigare på kvällen, 1-2 hundar i sängen (hur fan gick det till??) samt Ingelas och Anna-Lenas snarkande ;o)
Provdagen: Blåst!! Då och då även hällregn! Busväder? Hösten har kommit! Vi hann se Ingela och Mecko göra ett fint arbete (dock med lite hinder på vägen), grattis till 1.an Ingela!
Nu var det vi. Startade med 2 enkelmarkeringar med and och fasan. Singel het som en kamin men lydig. Inga spikningar men fullt godkänt och med bra upptag och fin fart. Matte lugn.
Sedan var det vatten markeringen. Det BLÅSTE. Varken Singel eller jag såg duvan som kastades, antar dels att vinden tog den men framförallt så tog vattnet den. Ingen hörselmarkeringen pga blåsten. Singel jobbade och jobbade, letade så gott hon kunde men den var borta. Ej heller kunde domaren eller funktionärerna hitta den. Och man får ju inte en chans till... Matte nu ledsen och uppgiven.
Söket gick mycket bra, finfin fart, Singel täckte nära och djupt och i hela bredden. Var inte utanför sökområdet någon gång. 6 vilt av 8 inne på kort tid. Matte glad för sin hund men deppig.
En trevlig domare Hans Erik Möller var nog lite ledsen för att ge oss en 2.a men annat kunde han inte göra. Vi fick mycket berøm!
Jaaa, vad kan man då säga om provet? Kan inte säga annat än att jag SKÄMS!! I och för sig inte direkt fel på provupplägget annat än att det var mycket lättare än jag sett tidigare och i mina ögon för lätt. Det här hade varit bättre på ett c-prov, men inte på ett avelsgodkännande prov. Vid normala vindförhållanden borde inga kvalificerade hundar haft större problem i varken begynder eller öppen klass. Men det som gjorde mig oerhört ledsen var bedömningarna. Vi började dagen med att se en nybörjarhund göra ett 3.dje pris jobb och få en 1.a på det. Vi såg en öppenklass hund göra ett okej men inte övertygande jobb (bla. var han inte precis jättevillig att släppa viltet) och få en 1.a på det. Vad har hänt i Danmark?? Ger dom bort 1.orna? Hoppas att det inte är så i vinnarklass också men att dom fortfarande håller en hög standrad där också! Jag är absolut inte för att man gör det FÖR svårt (särskilt för nybörjarhundarna) men man behöver ju inte GE bort 1.orna heller! Ledsen på DRK's vägnar var jag i allafall... Och naturligtvis också besviken över att Singel inte fick visa hur en välförtjänt 1.a ser ut!
Nu laddar vi inför nästa helg, får se om jag måste äta upp min gamla hatt inför ett då säkert alldeles för svårt prov!!

2 kommentarer:

  1. Bara på't igen! Blir det nästa prov på Svensk mark? Skulle vara så roligt att få se er i arbete och naturligtvis också få träffas.

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  2. Ny var jätteduktiga Singlan-Pinglan och du! Tack för trevligt sällskap och lycka till i helgen!
    A-L (som inte alls snarkar! :-)

    SvaraRadera