måndag 10 maj 2010

Nordens Ark




Nordens Ark är ett avelscenter för utrotningshotade djur. De gör ett stort arbete för världens djur som vi har förstört för men också för de egna djuren i parken. Aldrig har jag varit på en park med så fina områden för djuren, stora, anpassade och med hjärta. De flesta av djuren har möjligheten att helt gömma sig, parken är för djuren, inte för dem som tror att mjölk kommer från en kartong. Nordens Ark är en stiftelse och därmed inte kommersielt, mottager inga driftsbidrag. Hjälp dem genom att bli medlem av Nordens Arks Vänner, bli fadder för ett/flera djur eller skicka en sms-gåva! Läs mer på http://www.nordensark.se/


På Nordens Ark jobbar Tom Svensson. Tom är fotograf. Tom är snäll och lär ut sina många kunskaper till glada amatörer, som får komma till Nordens Ark och fotografera djuren.
Jag har just varit på en fotohelg hos Tom på Nordens Ark! En helg som har överträffat mina förväntningar på fler än ett sätt. Jag har sett underbara djur! Jag har träffat trevliga människor, sett en anläggning som var mer än jag kunde ana, jag har provat att ta 1500 fotografier varav 2-3 stycken blev klart godkända, många av vanlig amatörfoto kvalitet (tex fattas LJUSET och BAKGRUNDEN är ju helt åt helskotta och bilden är inte LEVANDE), de allra flesta helt otroligt kassa. Jag har kunnat glädjas åt de andras helt unika och fantastiska bilder, åt solen, åt ljuset, åt nya vänner, åt att känna sig levande och inte minst åt detta fantastiska arbete engagerade människor gör för dessa makalösa djur. Det blir inte sista gången för mig. Alla bör unna sig en upplevelse som får en att se världen genom nya ögon. Jag kan bara säga tack!!

Jag kommer efterhand att lägga ut ett par bilder här på bloggen, i artstema. De tar lite tid att sortera, redigera och almänt fixa med så många bilder. Hoppas ni gillar dem!


P.S. Kunde också med glädje inse att jag inte ramlade en enda gång under helgen, vilket som alltid är ett litet mål i sig själv.
P.P.S. Bilden ovan på Sparta och Tom har jag tagit själv. Som ni ser är Tom en modig man som med livet som insats ser till att vi kan få bra bilder. Jag är en modig kvinna som vid Toms nära sida ser till att föreviga dessa ögonblick. Så är det bara.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar