söndag 5 januari 2014

Gott Nytt År Valium!

Valium har bett länge länge om att bli kastrerad och även om det kliat i fingrarna på mig att få snitta lite så har inte tiden räckt till. Men se så kom dagen då jag såg min chans och jag och lilla ovetande Valium åkte upp till Jennyhills Djurklinik på studiebesök :-) Till min hjälp hade jag duktiga Amanda, som även har tagit de flesta bilderna, fast jag tar såklart äran för dem... :-)

Så här går det till:

 
Valium sövs med ett stick i baklåret av Amanda
 
 
Katter stänger inte ögonen när de är sövda så man få ha i en smörjande ögonsalva för att hindra uttorkning

 
Området kring penis och pung rakas noggrant

 
Tvättas rent
 

 
Inte så stora men tillräckliga för att irritera sina omgivningar!

 
Äntligen tänker matte... du har själv bett om det länge...

 
Man lägger ett första snitt i huden på pungen

 
Och pressar fram testiklen. Testikel, bitestikel, sädesledare, nerver och blodkärl är omgivna av ett vitt hårt hölje, en sk. fascie som man också skär igenom

 
Plopp
 
 
 
Första ute :-)
 
 
När man har fått frilagt testikeln, bitestikeln och sädesledare, blodkärlen och nerven från fascien delar man det hela i två delar, så man har en del med testikel och blodkärl och en del med resten. Man måste nöta och pilla, slita och dra lite ibland innan det lossnar...



 
Sådär ja! Därefter minder man knutor med strängarna, inte vanliga knutor men kirugiska knutor, vilket innebär minst tre varv (iallafall när jag gör det). Jag binder knutor för kung och fosterland. 



 
Peangen från första testikeln kollas för blödning innan den släpps och sätts på den andra. Får sitta en stund innan man skär av med skalpellen.


 
En bra man är en snittad man. Eller katt menar jag.
 
 
 
Nästan inget blod men rent ska det vara!
 
 
Valium hade en del tovor i pälsen som jag rakade bort. Detta är dagen efter operationen, pungen är lite svullen med vätska, vilket är helt normalt. Operationssåren sys inte men växer som syns snabbt ihop. Valium inser nog inte hur grymt osexig han är där bak....
 
 
 
Passade såklart på att id-märka Valium med chip, så modernt så...
 

När Valium var liten var han full av öronskabb som var svåra att bli av med. Jag ville vara helt säker på att han var fri från dessa ohyror nu.
 
 
Lite smuts finns det nästan alltid att ta bort efter öronskabb


 
 
Allt klart och nu väntar Valium in ett lugnt och asexuellt liv som Hen..
Tack snälla Amanda för all hjälp och för de fina bilderna du tog!
 
 
Att Valium sedan fick en svart storebror som heter Opium är en helt helt annan historia och var en överraskning för både honom och mig...och Opium...

10 kommentarer:

  1. Tackar o bockar för ännu ett bra operationsinlägg.
    Snart kan jag fixa alla mina djur utan veterinär.
    Tänk hur mycker pengar jag kommer att spara de kommande åren :D

    hälsn. wanna-be veterinären i Finland
    dvs hon som är svag för parfymer från Skåne

    SvaraRadera
  2. Glæder mig til at dele hovedpude med både opium og valium. Det kan kun blive en god nat. Møs fra Nuno

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jeg glæder mig til at dele hovedpude med dig!

      Radera
  3. Så intressant och pedagogiskt! Tror nog livet som kastrat är bra mycket lugnare för Valium. Men historien om Opium då!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kommer kanske snart Lotta :-) Ingen som vet, ingen som vet...

      Radera
  4. Gillar bilderna bäst där han INTE ligger på rygg...!! Tacksam att jag lyckades undvika att förstora dem!!

    //G

    SvaraRadera