måndag 12 oktober 2009

Det är vackert på Bornholm


Det krävdes lite övertalning att få Ingela att anmäla Mekko (Coatfloats Marimekko www.123minsida.se/flattarna) till utställningen i lördags, inte lika svårt att få till en anmälan på gårdagens B-prov i elitklass ;o).
Väldigt sent upptäckte jag att färjan gick 8.30 från Ystad, således väldigt trötta for vi hemifrån mig strax före 6 på morgonen. Men det var ändå okej att anlända tidigt till ett strålande vackert höstBornholm och tillbringa dagen med att gå långpromenader, träna och turista (= shoppa och äta på restaurang).
Lika sent upptäckte jag att jag skulle visa Mekko på utställningen, det kom Ingela nog på ca 5 minuter innan, men in med hunden i allafall, Mekko tyckte väl inte precis att det var kul men ställde upp på galenskapen och jag lovade henne att om bara hon hade lite tålamod skulle det inte upprepa sig. Tack sa Mekkisen och tog nådigt emot sin 1:a och en finfin kritik! Själv saknade jag bara Välvisad, hmmm...
Singel viftade på svansen för glatta livet, det var den som skulle bedömmas tänkte hon, skit sak samma med resten, hopp och hej. Förutom allt annat som var fel (kors, rörelser) saknade hon dessutom päls för dagen, haha precis som att hon någonsin har haft någon ;o) Annars okej kritik för Philip Johnsson. Ej heller den här hunden var välvisad, jaja.
Träningen på eftermiddagen (typ, ska bara vara gulliga övningar som lyckas) gick helt åt skogen för både Ingela och mig, vi fick gå över till att trösta oss med "det är bra med dåliga genrep" för att klara av det psykiskt. Kvällen dock räddad av väldigt god mat, vin, öl och fotboll (Å DE VAR DAAANMARK Å DE VAAR DAAAANMAAARK OLÉ OLÉ OLÉ!!!!) och således höll även Ingela truten in på småtimmarna och vi somnade in.
Jaktprovet startade med att jag på natten drömde att man för att kunna starta på provet skulle genomgå en test. Man fick ett avrivet fågelhuvud som skulle artsbesämmas och klarade man det inte fick man inte starta. Jag fick en morkulla. Vilken tur.
Hällregn naturligtvis och provplatsen långt borta från parkeringsplatsen också naturligvis. Singel tredje hund så jag hann inte se provet innan men för att göra historien lite kortare så satte hon inte många tassar fel (förutom ett lite slarvigt fotgående) och fick mycket beröm och en finfin 1.a av domaren. Väl förd dessutom! Och enda flatten på dagen som fick etta av den domaren :o). Mattes lilla Singelpingelpongel ska nu inte startas mer i nybörjarklass utan nu blir det öppen som gäller. Tack tack för alla gratulationer vi fått!
Mötte Ingela som hade startat Mekko, helnöjd med hunden men inte med sig själv. Det visade sig dock att de hade gått vidare till final, hurra! Finalen var ett sök, hunden startades 4 meter från en kraftig brant ner i en dal med kraftig vegetation, ett stort dyhål och backar, ca 70 X 120 meter. För att komma i djupet skulle hundarna över en å. Sökområdet var helt okej, men branten dit var jobbig för hundarna att ta sig uppför hem med apporten. Mekko arbetade bra, men var trött och kom som 7 av 8 hundar aldrig i djupet. Läs mer på hennes hemsida!
Ingela och Mekko låg innan finalen på en tredje plats men avancerade upp och blev 2dra vinnare!! Jag jublade som en besatt på prisutdelningen :o) SÅ ROLIGT för er Ingela!
Det är ju så kul att starta på prov!

4 kommentarer:

  1. "Välvisad" - är det inte det domaren skriver när han ser att det är en oerfaren handler och hunden ändå inte kommer att placeras?! Du är nog för proffsig numer ;-).
    Vilken tur att du klarade drömtestet! Vad för fågel fick Ingela..? Hoppas det var en gräsand =D!
    Gratts grattis grattis till en fantastisk helg! Nästa år åker jag också med!
    Kramar A-L :-)

    SvaraRadera
  2. Tack för en jättetrevlig helg även om jag har skavsår i öronen efter att ha tvingats titta på en massa vuxna män som springer runt o jagar samma boll!!!! Grattis också till era fina ettor även om jag vet att du är lite sur över den ena. Hoppas Singelpingel kommer ihåg vad jag lärt henne så hon slipper ligga på kallt och dragit golv!

    SvaraRadera
  3. Grattis till dubbel ettan i helgen skall bli roligt att se er starta öppenklass nästa år
    Mvh Fam Rosvall

    SvaraRadera
  4. GRATTIS till ännu en 1:a i nybörjarklassen. Ni är fantastiska!!! Bamse och jag är såå stolt. Ska bli spännande att se vad ni kan åstadkomma i nästa klass...

    SvaraRadera