fredag 2 oktober 2009

Man måste ju anpassa sig



Och hålla seden dit man kommer. Jag håller därför på att lära mig skånska ord. Alltså jag kommer ju aldrig att liksom PRATA skånska. Men vissa ord kan främja förståelsen mellan utbölingar och infödda. Om jag har förstått rätt.
  • Jävla mög (Jäeuwla möjg) Mitt allra första ord. Sitter nu perfekt. Nästan.
  • Skit också (Shjitt osse) Sitter på bra dagar, men får ofta kritik för uttalandet
  • Kim Larsen (Kimm Laarsänn) Så nytt att jag inte riktigt fått klämm på det än.

Dessutom har jag lärt mig att i Skåne byter man kön när man blir lite på sniskan. Fast man inte är på sniskan. Således heter jag numera Karsten.

4 kommentarer:

  1. Tjena Karsten!
    Bara du inte tappar gôttebosskan får du lära dig så många skånska ord du vill! Tack på förhand för hållna tummar :-)
    Kram A-L

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Hittade hit via Coatfloats sida, och måste lämna ett avtryck. Ler åt dina skånska ord!! Jag är inbiten smålänning, och faschineras av skåningars sätt att använda ordet varsin som "vars en". Funkar ju förvisso, men det är än mer festligt när det blir "vars två" och "vars tre"... Har på inget vis ont av det vill jag påpeka, men det är lite roligt :-D

    Kul att läsa om dina prov, lycka till på kommande!!

    Hälsn.
    Ing-Mari

    SvaraRadera
  3. Hmm, när jag bodde i Slimminge (världsmetropolen) utanför Skurup försökte jag ge mig på skånskan men gav upp. Men mög kommer jag ihåg ;-) Snygga spiror på Singel ser det ut som, har du fått resultaten?? Önskar er oxå en trevlig ehlg och inte en rääälig helg *heter det väl*

    SvaraRadera
  4. Nu är du snart lika bra på skånska som jag är på danska :) Undrar vad jag kallats i DK?!

    Kram Linn

    SvaraRadera