måndag 2 november 2009

Nu börjas det...



Känner egentligen inte av det förrän vi ställer om till vintertid. Är inte alls förtjust i detta fenomen, vill mycket hellre ha längre ljust på eftermiddagen än om morgonen. Vem behöver det då om man får fråga? Man är ju ändå så trött så man nästan skiter i vilket.

Men så fort dagen blir så kort att det är mörkt redan vid sju, så ställer min kropp långsamt in sig på dvala. Inte för att jag egentligen vill det, för jag gillar ju verkligen hösten! Jag har heller egentligen inget emot tiden när man måste tända i brasan, ha mängder med stearinljus och myset infinner sig så lätt. Sitta nära och dricka the i mängder.

Men kroppen säger något annat, stänger liksom ner på halvfart. Får svårare att se ljuspunkterna men söker värmen under täcket och föredrar att stanna där ett bra tag. För att endast vakna till liv vid juletid, till doften av glögg, æbleskiver och ädelgran. Sinnet går in i glasbubble mode och fantasin börjar tryta, ingenting känns så värst intressant, ej heller ens levebröd. Helt ointresserad av tv, surfning på nätet känns oinspirerande och man somnar in så fort katten lägger sig på ens mage och spinner. Vaknar då och då till liv för att mysläsa i en hög trave med böcker. Vill krypa till sängs vid 17, det är ju ändå mörkt... Deppig? Nej då, bara i kroppsligt stillestånd.

I dessa månader har ju ändå jakten som jag älskar så kunnat hålla mig vid liv. Naturen, djuren, hundarna, traditionerna, kylan, fukten och värmen därpå. Doften, maten och rosiga kinder. Blickar som möts i samförstånd, minnen om tidigare upplevelser.
Men i år är det inte en möjlighet, armbågen sätter stopp, kan inget lyfta. Har ingen hund att apportera med, en är för gammal, en är för ung, andra bor för långt bort. Men kanske hade man då kunnat hålla sig vaken...

Gonatt mina vänner...endast Singel är vaken....

5 kommentarer:

  1. Tro sjutton att din kropp går i dvala när det börjar närma sig nollan ute - den tror väl att du är i ditt sovrum och att det är dags att gå och lägga sig! Glöm inte att öppna fönstret så du får lite snö på täcket :-)
    Kram från Mölndal

    SvaraRadera
  2. Håller med dig! Älskar hösten men hatar vintertiden. Jagar dygnets alla ljusa timmar. Försöker få till hundrundor i dagsljus men det är inte lätt. Flexa ut tidigt eller ta långlunch är mitt recept. Men man väntar bara tills "det går över" och blir ljust igen. Man får göra sitt ide så mysigt som möjligt så länge! Hav tröst...efter mörkret kommer ljus....

    SvaraRadera
  3. Klart jag har fixat vädret till i morgon! Lite moln, lite sol och ca 8 - 9 plusgrader - duger det?

    SvaraRadera
  4. Du kan få låna MIG att jaga med, matte håller ändå bara på med den lilla skiten (Mekko). Din arm behöver du inte bekymra dig om jag springer själv, du kör bilen fram till ankorna och jag hämtar in dom! Många svansviftningar från Röjja.

    SvaraRadera