onsdag 6 januari 2010

Att el vara eller att inte el vara

En sak är att man åker till Maakayyd i värsta snöstormen för att ge lilla Mekkisen en herpesspruta och få god mat och trevligt sällskap, något annat är att man kommer hem till svaga - och blinkande - lampor utanför, svagt ljus i ljusslingorna, SVAGT och sinande ljus inomhus och en telefonsvarare som ideligen går av och på... BLIP.... BLIP...BLIP...

Jag är liksom inte någon fena på det här med el och så. Faktiskt är jag skiträdd för el. Var ju inte rädd för någonting när jag var yngre, men har ju fått en och annan smäll på fingrarna genom tiderna och efter att jag någongång på 80-talet inså hur helt otroligt inkompetent jag faktisk var inom det här området och att man inte bara kan skratta bort en elchok fast det ser ganska kul ut, ja sedan dess har jag inte ens tänkt tanken att överhuvudtaget prova.

Så första instinkten är att sätta sig ner och lipa, vilket jag också gjorde. Kontaktade mina hyresvärdar som väl hade någon förmodning om att jag borde kunna lösa problemet med en säkring själv. Och man vill ju inte direkt visa hur knäckt man blir till och med när en glödlampa ska bytas, så visst ut i snöstormen till elskåpet gick jag ju med hundar, katt och ficklampa och fingrade gjorde jag också medan något malde i bakhuvudet om att snö/vatten och säkringar/el som jag minns det typ inte är något man ska blanda när man är inkompetent. Skitstolt i allafall över att byta dom jävla säkringarna, hysteriskt uppgiven när dom pangade igen och igen (heter det så när dom ploppar ut i änden?)

In igen, lättare hysterisk blott för att upptäcka att elskåpet inomhus luktade bränt och det till och med kom rök! Nu PANIK! Tack Anders och Sisse för att rädda mig från nervsammanbrottet. Samtidigt kom jag på att jag just fått en påminnelse från hemförsäkringen pga obetald faktura (dom får ju faktiskt visa hänsyn i december). Lämpligt att komma på det just då när hela huset luktar bränt som fan.
Men Anders fixade allt, inklusive att skrämma upp mig rejält. Har dessutom ingen brandvarnare, tänkte inte på de...
Kan vara så att Killelill, Singelpingel och Ymsepymse och Karsten sover i bilen i natt...hellre lite för kallt än lite för varmt känns det som...

3 kommentarer:

  1. Stackars dig hoppas du inte behöver vara rädd mer....sov gott kram

    SvaraRadera
  2. Oj oj oj, som en viss liten två-åring skulle uttryckt sig. Hoppas det löste sig och att du nu sover lagom varmt!

    SvaraRadera
  3. e oxå stolt över dig att du bytte säkring själv!!! ;)cattis

    SvaraRadera