onsdag 2 december 2009

Vackra frost






Jag har alltid mycket uppskattat att vi i norden har 4 olika årstider (även om dom numera ofta har blivit något mindre distinkta), varje med sin speciella egenhet och charm. Jag njuter av att kunna följa året med sina ändringar i natur, djurliv och traditioner. Och även om våren är efterlängtad och ger livsglädje och energi och sommaren ger harmoni i kroppen och dagsljus, så tycker jag de dagar på höst och vinter när solen strålar är något ganska specielt. Hösten med sin makalösa färgskrud som man inte kan se sig mätt på, jakten och lantbruket som skördar. Vintern med det mörka som får oss att krypa i famn framför brasan. Det speciella ljuset som uppstår av ett landskap täckt i snö.
I morse var det just en sådan magisk morgon. Blå, turkos och rosa himmel, 10 minusgrader och vindstilla. Säsongens första riktigt kalla dag. Kristaller i mångfald, alldeles gratis. Knittrande gräsmatta under tassars lek.
Det är något helt specielt och jag andas in detta i djupa djupa andetag...

3 kommentarer:

  1. Jag håller verkligen med! Var årstid har sin charm... Tyvärr inkräktar ens arbete på ens fritid så man inte kan njuta vinterns ljusa timme så som man vill. Men - vi bor ju inte i Kiruna. Vi HAR ju ljus iaf. Men får ta chanserna man får till att ströva i naturen i dagsljus. Underbara bilder!

    SvaraRadera
  2. Tack för både grattis och tröst i min gb. Ser att du också mist en trogen vän ... Tur man har alla härliga minnen kvar.

    SvaraRadera
  3. Hej Karen!

    Ja nu nærmer julen sig!! det kan man mærke når man se de flotte frost billder du ha taget, de er smukke!!!!

    Tak for en rigtig hyggelig dag! på Juleudstillingen!!!
    Samt vi vil ønske dig og hundene en rigtig glædelig JUL og et rigtig godt NYTÅR!! og på gensyn i 2010.

    Mange Julehilsner fra
    Alle os i Dalby.

    SvaraRadera